Dar Pomorza - Oddział Centralnego Muzeum Morskiego

Nikomu chyba nie trzeba „przedstawiać” tego wspaniałego statku. Każdy kto udaje się na wybrzeże robi pamiątkowe zdjęcie przy jednym z popularniejszych polskich żaglowców. Dar Pomorza nazywany także Białą Fregatą związany jest z miastem Gdynia od końca lat 20-tych XX wieku. Powstał w Blohm & Voss w Hamburgu w roku 1909, jako statek przeznaczony do szkolenia przyszłych adeptów sztuki żeglarskiej niemieckiej marynarki handlowej. Pierwsze wodowanie odbył we wrześniu 1909 roku pod nazwą Prinzess Eitel Friedrich. Gdy Niemcy poniosły klęskę w działaniach wojennych I wojny światowej statek został przejęty przez Francuzów.  W 1926 roku otrzymał nową nazwę Colbert i miał być zastępstwem dla dotychczasowego francuskiego  żaglowca szkoleniowego. W 1929 roku statek został zakupiony przez Pomorski Komitet Floty Narodowej. Otrzymał wtedy kolejną nazwę Dar Pomorza. W 1930 roku żaglowiec zacumował przy gdyńskim nadbrzeżu i został poświęcony, po czym przekazano go Państwowej Szkole Morskiej.

Lata jego służby dla polskiej marynarki to około 102 rejsy szkole i blisko pół miliona przepłyniętych mil morskich. Przez jego pokład przewinęło się prawie 14 tysięcy słuchaczy Szkoły Morskiej. 4 sierpnia 1982 roku Dar Pomorza został wycofany ze służby i zastąpiony wybudowanym  już w gdańskiej stoczni Darem Młodzieży. W tym samym roku żaglowiec został przekazany Centralnemu Muzeum Morskiemu i od tamtego czasu stanowi jego oddział gdzie można podziwiać wystawę stałą.

Warto zwiedzić ten wspaniały żaglowiec.  Zaczynając wizytę na pokładzie Daru Pomorza pierwsze kroki kierujemy do międzypokładu, który w czasie rejsów był miejscem, w którym mieszkali praktykanci.  Znajdują się tam obecnie liczne fotografie, plansze oraz mapy przedstawiające historię statku, a także liczne pamiątki z wielu rejsów jakie odbył. Warto uwagę tu zwrócić na piękną banderę, na której znajduje się Orzeł Biały oraz Gryf Pomorski. Kolejnym punktem zwiedzania jest maszynownia, która odkrywa przed nami tajemnice wszystkich urządzeń dzięki, którym statek przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych może kontynuować rejs. Znajduje się tu między innymi silnik, pompy, urządzenia prądotwórcze oraz wiele innych ciekawych rzeczy. Na Darze Pomorza znajduje się także pomieszczenie zwane magazynem żagli, w którym zazwyczaj znajdował się komplet trzech, wśród których jeden żagiel ważył nawet do 400 kilogramów. Pod pokładem znajduje się także pomieszczenie oficerskie, gdzie można podziwiać kabiny oficerów oraz mesę wraz z pentrą. Wrażenie na zwiedzającym zrobi na pewno pomieszczenie dla oficerów starszych, gdzie zgromadzono liczne pamiątki po Karolu Borchadtcie, marynarzu i maryniście-pisarzu, który w latach poprzedzających II wojnę światową służył na żaglowcu. Nieopodal znajduje się pomieszczenie gdzie stacjonował komendant statku. Jest to salon, sypialnia z łazienką i kabina armatorska. Tam także znajdziemy liczne pamiątki związane z historią Daru Pomorza.

Kolejnym punktem zwiedzania jest pokład. To właśnie tu znajdują się pomieszczenia sterowe oraz kabiny nawigacyjna i radiowa, oraz maszty, których wysokość sięga 42 metrów. W ramach porannej gimnastyki uczniowie stacjonujący na żaglowcu codziennie wspinali się na nie po wantach. Na pokładzie nie może zabraknąć także kuchni gdzie dziennie robiono blisko 200 posiłków. Co ciekawe czynna była ona całą dobę, ponieważ w nocy wypiekano w niej chleb na następny dzień.  Kończąc zwiedzanie udajemy się na dziobówkę, gdzie znajduje się dzwon zwycięstwa, który został przyznany jednostce po Operacji Żagiel 72.

Żaglowiec możemy zwiedzać od wtorku do niedzieli w godzinach 10:00-16:00. Ceny biletów to: 8 zł za bilet normalny oraz 4 zł za bilet ulgowy. W święta państwowe i kościelne zwiedzanie Daru Pomorza jest niestety niemożliwe, w tych dniach muzeum pozostaje zamknięte.

Galeria zdjęć Gdynia

Zobacz zdjęcia uczestników konkursu foto w serwisie e-nocleg.pl

Przewodnik Gdynia

Jedno z młodszych polskich miast, wybudowane niemal od podstaw na miejscu kilku rybackich wiosek. O powstaniu miasta zadecydowały ówczesne warunki polityczne, a także ekonomiczne. W 1918 r....